Studio Irma in the Diamond Matrix of Reflecting Forward

20 vrouwelijke kunstenaars om te kennen in 2020

20 vrouwelijke kunstenaars om te kennen in 2020

Moco’s visie voor 2020: het versterken en vieren van vrouwelijk talent. Op 8 maart is de Women’s March on Amsterdam – blijf niet langs de kant staan – DOE MEE!

Mama Cash (1983) is het internationale fonds voor feministisch activisme en zij organiseren het Mama Cash Feminist Festival in het Stedelijk Museum! Het programma omvat optredens, gesprekken en inspirerende workshops om op diverse manieren vrouwen, meisjes, trans en intersekse mensen te ondersteunen die vechten voor hun rechten. Sociale verandering begint bij vrouwen en meisjes, dus is het hoog tijd om de verdiensten van hedendaagse vrouwelijke kunstenaars en degenen die hen voorgingen te erkennen.

IEDEREEN zou #5WomenArtists moeten kennen! Ter ere van #InternationalWomensDay en #WomensHistoryMonth vieren we de erfenis van honderdduizenden vrouwen en schenken we aandacht aan 20 Female Artists!

 

1. Frida Kahlo (Mexicaanse, 1907 – 1954)

Frida Kahlo was niet alleen beroemd omdat ze met haar uitdagende werk de heersende denkbeelden op het gebied van gender in twijfel trok, maar ook vanwege haar in de volkskunst gewortelde stijl waarin vrouwelijke diversiteit wordt gereflecteerd. Verder verkende ze onderwerpen zoals identiteit, postkolonialisme, gender, klasse en ras. Opvallend is dat ze zowel een realiste als een surrealiste is genoemd. Zelf schreef ze echter: Ik schilder mijn eigen realiteit.

2. Judy Chicago (Amerikaanse, 1939 – ) 

Judy Chicago is de grondlegster van het allereerste feministische kunstprogramma. Daarnaast staat ze bekend om haar werken waarin geboorte en schepping centraal staan. In al haar werk viert ze vrouwen door hun prestaties te eren. Chicago is vandaag de dag nog altijd een van de belangrijkste vrouwelijke kunstenaars.

 

View this post on Instagram

John Lennon and Yoko Ono, New York, NY, 1980

A post shared by Annie Leibovitz (@annieleibovitz) on

3. Annie Leibovitz (Amerikaanse, 1949 – )

Annie Leibovitz wordt beschouwd als een van de grootste portretfotografen van de afgelopen decennia. Met haar passie en vastberadenheid heeft ze enorme uitdagingen overwonnen, zowel in haar privéleven als in haar werk. Ze fotografeerde grootheden als John Lennon en Yoko Ono, een zwangere en naakte Demi Moore, Whoopi Goldberg in een bad gevuld met melk en zelfs Her Majesty Queen Elizabeth II – de lijst is langer dan de Hollywood Walk of Fame.

 

4. Yayoi Kusama (Japanse, 1929 – )

Yayoi Kusama is de meest succesvolle levende vrouwelijke kunstenaar. Hoewel ze het grootste deel van haar jeugd buitenshuis doorbracht en veelvuldig aan hallucinaties leed, groeide ze uit tot een levende legende. Lichtflitsen en dichte velden met stippen vormden uiteindelijk de inspiratie voor haar kenmerkende onderwerpen, met name de polkastip. Kusama leeft en werkt vrijwillig in een psychiatrisch ziekenhuis en bewijst zo dat er geen grenzen zijn aan creativiteit.

 

5. Marina Abramovic (Servische, 1946 – )

Performancekunstenaar en kunstfilmmaker Marina Abramovic staat erom bekend haar lichaam als onderwerp en medium in te zetten om de boodschap van haar werk voor het voetlicht te brengen. In haar werk rekt ze mentale en fysieke grenzen op bij het onderzoeken van de relatie tussen performer en publiek. Abramovic groeide op in een politiek bewuste omgeving waarin haar creativiteit werd gestimuleerd. Zelf heeft ze hier later over gezegd: ‘Ik begreep … dat ik met alles kunst kon maken … en dat het concept het belangrijkste is.’

 

View this post on Instagram

❤️ nature

A post shared by cindy sherman (@cindysherman) on

6. Cindy Sherman (Amerikaanse, 1954 – )

Met haar baanbrekende werk is Cindy Sherman de best betaalde fotograaf van het afgelopen decennium. In haar Film Stills (1977-80), een reeks zelfportretten, is de kunstenares te zien terwijl ze ironisch poseert, verkleed als verschillende vrouwelijke clichés en stereotypes. ‘Voor mij was het een manier om het beste te maken van wat ik privé graag deed, namelijk me verkleden.’ Hiermee vestigde ze haar reputatie als een moderne vrouwelijke kunstenaar. Sherman gaat nog altijd de confrontatie aan met traditionele schoonheidsidealen en de rest is herstory.

 

7. Studio Irma (Nederlandse, 1980 – )

Deze hedendaagse Nederlandse kunstenaar is zowel een woman in tech als een woman in art. Studio Irma (Irma de Vries) verenigt kunst en technologie: augmented reality, videomapping, schilderen, computeranimatie en digitale technieken. Reflecting Forward van Studio Irma viert zijn debuut bij Moco in Amsterdam, eindelijk! Deze overweldigende digitale installatie is de eerste in zijn soort in Nederland, en de tentoonstelling communiceert bovenal het belang van Connectivisme in kunst en in het leven.

 

8. Tracey Emin (Britse, 1963 – )

Als prominent lid van de Young British Artists (YBA) gebruikt Emin een breed scala aan materialen om haar autobiografische werk te realiseren. Tracey Emin gebruikt haar platform om luidkeels onderwerpen zoals publieke vernedering, seksisme, verknoeide abortussen, niet-aangegeven verkrachting, alcoholisme, promiscuïteit, seks en liefde aan de kaak te stellen.

 

9. Shirin Neshat (Iraanse, 1957 – )

Filmregisseur, activist en kunstenaar. Shirin Neshat gebruikt kunst om te confronteren en te reflecteren op politieke kwesties. Sinds ze op haar zeventiende naar de VS verhuisde behandelt ze in haar werk thema’s rondom ontheemding. Zo onderzoekt ze bijvoorbeeld verschillen tussen oosterse en westerse culturen.

 

10. Barbara Kruger (Amerikaanse, 1945 – ) 

Barbara Kruger is een conceptueel kunstenaar. Haar erfenis wordt visueel gedefinieerd door grafische powerplay. Zwart-witfoto’s met rood gemarkeerde tekst hekelen op niet mis te verstane manier de door mannen gedomineerde maatschappij. Haar typische stijl heeft ook de hedendaagse mode geïnspireerd. Zie bijvoorbeeld het logo en de kleding van cult streetwearlabel Supreme.

 

View this post on Instagram

While the Dust Bowl of the 1930s ravaged areas of the Southwest as captured by photographers like Dorothea Lange, O'Keeffe offered an alternative vision of the region by presenting its beauty and spirituality in her paintings.⁠ ⁠ Among the most well-known artworks O'Keeffe produced during her summer visits to New Mexico are the paintings of animal skulls. The artist was fascinated by the animal skulls that she encountered while exploring the southwest landscape.⁠ ⁠ The floating skulls proved enigmatic for viewers and critics alike. While some were eager to classify these works as Surrealist, critic Lewis Mumford, provided an alternative interpretation in 1936. "O'Keeffe uses themes and juxtapositions no less unexpected than those of the Surrealists, but she uses them in a fashion that makes them seem inevitable and natural, grave and beautiful."⁠ ⁠ What unconventional subject matter do you find inspirational? 💙⁠ ⁠ Georgia O'Keeffe. Mule's Skull with Pink Poinsettias, 1936. Oil on canvas, 40 1/8 x 30 inches. Georgia O'Keeffe Museum. Gift of The Burnett Foundation. © Georgia O'Keeffe Museum. [1997.6.14]⁠ ⁠ Text: @uva, University of Virginia ⁠ ⁠ #GeorgiaOKeeffe #OKeeffe #DustBowl #1930s #Southwest #AlternativeVisition #ModernPainting #ModernWomen #AnimalSkulls #PinkandBlue #ExploreSouthwest #Enigmatic #Surrealist #Inevitable #Natural #LewisMumford #ArtCritics #ArtIntrepretation #Juxtaposition #ArtisticTheme #Unconventional #DorotheaLange #UVA #UniversityofVirginia #Critique #AnimalBones #OKeeffeInspired

A post shared by Georgia O'Keeffe Museum (@okeeffemuseum) on

11. Georgia O’Keeffe (Amerikaanse, 1887 – 1986)

Monumentale stillevens van bloemen die op vrouwelijke geslachtsdelen lijken. Dit is niet de enige reden waarom O’Keeffe een onvergetelijk kunstenaar is. Ook haar vredige woestijnlandschappen van New Mexico zijn een uiting van haar iconische artisticiteit. Overigens was het Georgia O’Keeffe Museum het eerste museum in de VS dat aan één enkele vrouwelijke kunstenaar gewijd was.
*In 2014 kwam het veilingrecord voor een werk van een vrouwelijke kunstenaar op haar naam te staan: 44,4 miljoen dollar. 

 

12. Louise Bourgeois (Frans-Amerikaanse, 1911 – 2010)

Aanvankelijk had Louise Bourgeois banden met het surrealisme. Nadat ze in 1938 van Parijs naar New York verhuisde, begon ze zich toe te leggen op het maken van sculpturen, waarbij ze elke specifieke stijl afwees. Naast haar iconische spinnenbeelden bracht ze met Arch of Hysteria een hommage aan de mannelijke assistent die haar jarenlang trouw bijstond. De hangende en ronddraaiende figuur benadrukt de fragiliteit van het menselijk lichaam.

 

13. Prune Nourry (Franse, 1985 – )

Brutale, onverschrokken vrouwelijke kunstenaar die performances, fotografie, video en beeldhouwen gebruikt om genderpolitiek aan de kaak te stellen. In 2018 werd er bij haar borstkanker ontdekt. In reactie hierop filmde en documenteerde ze haar behandeling. Het resultaat, Serendipity, is een intiem portret van de kunstenares, waarin de onverwachte relatie tussen kunst en ziekte wordt vastgelegd.

 

14. Maya Hayuk (Amerikaanse, 1969 – )

Maya Hayuk vervaardigt grootschalige muurschilderingen van gedurfde geometrische patronen. Haar inspiratie haalt ze uit mandala’s, kroonluchters, het milieu en haar persoonlijke zoektocht naar de psychedelische ervaring. Haar felgekleurde composities zijn over de hele wereld te vinden. Ze stralen leven uit en geven uitdrukking aan de harmonie van kleur en vorm. (Foto tegoed: Lauren Silberman).

 

15. Kara Walker (Amerikaanse, 1969 – )

Kara Walker creëert overweldigende kunstwerken waarin thema’s rond de Afrikaans-Amerikaanse identiteit centraal staan. Opmerkelijk is haar gebruik van een beamer waarmee de schaduw van de toeschouwer over het werk wordt geworpen. Zo maakt het publiek deel uit van haar taferelen over slavernij en conflict.

Ik wilde graag kunst maken waarbij de toeschouwer niet direct weg loopt; waarbij hij ofwel nerveus giechelt, de geschiedenis of fictie in wordt getrokken, iets volstrekt vernederends maar mogelijk heel moois.

 

View this post on Instagram

1982

A post shared by JENNY HOLZER STUDIO (@jennyholzerstudio) on

16. Jenny Holzer (Amerikaans, 1950 – )

Winnares van de Gouden Leeuw (Biënnale Venetië). Aanvankelijk wilde ze een abstract schilder worden. Toen ze echter op de universiteit een lange leeslijst moest afwerken, vatte ze elk boek samen met tot nadenken stemmende, conceptuele one-liners, ook wel bekend als Truisms. Hier enkele van haar eigen favorieten:

EVERYONE’S WORK IS EQUALLY IMPORTANT

PAIN CAN BE A VERY POSITIVE THING

YOU MUST REMEMBER YOU HAVE FREEDOM OF CHOICE

 

17. Wangechi Mutu (Keniaanse, 1972 – )

Wangechi Mutu gebruikt vrouwelijke vormen om concepten van vrouwelijkheid en seksualiteit te verkennen. Uiterst gedetailleerd onderzoekt ze zelfbeeld, genderconstructies, cultureel trauma en de vernietiging van het milieu met betrekking tot vrouwen.

Vrouwen dragen de sporen, taal en nuances van hun cultuur meer dan mannen. Alles wat wordt begeerd of verafschuwd wordt altijd op een vrouwenlichaam geprojecteerd.

 

18. Juno Calypso (Britse, 1989 – )

Het surreële komt tot leven in de foto’s van de hedendaagse fotograaf Juno Calypso. Om concepten van hypervrouwelijkheid te illustreren maakt ze gebruik van een alter ego, Joyce. De ultra-fem, extreem gestileerde foto’s geven de toeschouwer een vervreemdend beeld van vrouwen.

 

View this post on Instagram

#jenniferguidi

A post shared by Jennifer Guidi (@jenguidi) on

19. Jennifer Guidi (Amerikaanse, 1972 – )

Dat een geboren Zuid-Californische voornamelijk zand gebruikt in haar kunst, zal misschien weinig verbazing wekken. Voordat Guidi dit echter op het canvas aanbrengt, mixt ze het met gekleurde pigmenten en acrylpolymeren. Vervolgens brengt ze op een ritualistische manier repetitief markeringen aan. Het uiteindelijke resultaat zijn mixed-media schilderijen die als een kalmerende mandala zowel toeschouwers als verzamelaars hypnotiseren.

 

View this post on Instagram

On #GoodFriday I’m sharing a friendly public service announcement: it’s your last chance to see #HilmaAfKlint’s journey through spiritual art at the @guggenheim. 🕊 I’ve revisited this exhibition several times since it opened in October (most recently on Tuesday) and each time I leave even more inspired and intrigued by Hilma’s work and life. One of the most interesting aspects of the exhibition is an excerpt from Hilma’s journal from the years 1930-31 describing the structure where she envisioned her paintings being shown. She described a temple with 4 levels accessed by a spiral staircase – a description strikingly similar to the Guggenheim Museum itself. 🌀 Do not miss the chance to see this wonderful exhibition in its ideal setting – the exhibition closes on April 23rd. Photo by @allison.chipak 🧡

A post shared by Ariel Adkins | Artfully Awear (@artfullyawear) on

20. Hilma af Klint (Zweedse, 1862 – 1944) 

Met de schilderijen die zij van de geesteswereld doorkreeg, en die bestaan uit diagrammen, vormen en kleuren, verandert Hilma af Klint de toeschouwer in een gelovige. Inmiddels wordt zij gezien als de ware uitvinder van de abstracte schilderkunst. Die erkenning kwam echter pas na haar dood. Met haar revolutionaire abstracte werk liep ze vooruit op Kandinsky.

 

 

 

 

Koop nu tickets