Nieuwe tentoonstelling: Moco x THE KID : The Future is Old

Interview
THE KID

Rise And Rise Again Until Lambs Become Lions. THE KID, 2016. Sculpture in silicone, oil paint and various material (no animal was hurt). 87 x 210 x 128 cm. – Solo exhibition – THE KID : The Future Is Old – MOCO Museum – Amsterdam, The Netherlands – Nov. 2020-July 2021 ©THE KID

Q&A

Nieuwe tentoonstelling: Moco x THE KID : The Future is Old

THE KID in front of Not Normal – THE KID – 2019 – Painting – Oil and egg tempera on canvas – 207 x 307 cm. / 81 1/5 x 120 4/5 in. – Art Basel Week – Basel, Switzerland – June 2019 ©THE KID

Aan welke projecten werk je momenteel en hoe passen ze in je oeuvre tot nu toe?

THE KID: Het is een zeer opwindende periode, ik werk aan nieuwe grote schilderijen en sculpturen voor mijn volgende solotentoonstelling in mei volgend jaar in de Gallery Templon, Parijs. (waar ook  Kehinde Wiley, Gregory Crewdson, Jan Fabre, David Lachapelle, Pierre et Gilles te zien zijn…, nota van de redacteur). Het zal elementen van mijn vorige werken en nieuwe combineren om een nog meer meeslepende ervaring te creëren.

Nieuwe tentoonstelling: Moco x THE KID : The Future is Old

Do You Believe In God? – THE KID – 2013 – Sculpture – Silicone, oil paint and various materials – 105 x 84 x 56 cm. / 41 1/3 x 33 x 22 in.- ADIAF Triennale Exhibition – The Contemporary Art Institute – Lyon-Villeurbanne, France – March-May 2016 ©THE KID

Voor mij voelt het meeste van je werk alsof je probeert de toeschouwer wakker te schudden, zijn of haar ogen te openen. Wat wil je laten zien en waarom is dat belangrijk?

THE KID: Ja, ik vind dat kunst over de mensheid moet gaan, over de samenleving. Het moet zijn tijd weerspiegelen, het publiek vragen stellen, het debat op gang brengen. Maak de mensen bewust door hen een spiegel voor te houden. En het is waarschijnlijk nog nooit zo urgent geweest sinds de laatste culturele revolutie van de jaren 60, vind je niet?

Welke rol speelt provocatie in jouw werk? Vind je het een constructieve manier van communiceren?

THE KID: Waar ik om geef, is dat mijn werk iedereen aanspreekt, van de man op straat tot de doorgewinterde verzamelaars. Ik vind dat kunst voor iedereen moet zijn, net als onderwijs en vrijheid. Niet de juiste kleurmatch voor boven de bank maar “een oorlogswapen”, zoals Picasso zei met zijn meesterwerk Guernica in reactie op het fascistische bombardement van 1937 op de stad!

An American Pastoral - THE KID - 2018-2019 - Painting - Oil and egg tempera on canvas - 281 x 213 x 6 cm. / 110 2/3 x 83 4/5 x 2 1/3 in. - MOCO Museum - Amsterdam, Netherlands - Nov. 2020-June 2021 ©THE KID

Do You Believe In God? – THE KID – 2013 – Sculpture – Silicone, oil paint and various materials – 105 x 84 x 56 cm. / 41 1/3 x 33 x 22 in.- ADIAF Triennale Exhibition – The Contemporary Art Institute – Lyon-Villeurbanne, France – March-May 2016 ©THE KID

Wat wil je dat het publiek ervaart als ze je tentoonstellingen bezoeken? Hoe wil je dat ze zich voelen? Waar wil je dat ze over nadenken / heroverwegen?

THE KID: Ik hoop dat ik het publiek kan ondervragen en ze een nieuw perspectief kan laten zien, misschien een poëtisch perspectief. Ik ben altijd al aangetrokken door deze zin in The Portrait of Dorian Gray van Oscar Wilde: “achter elk voortreffelijk ding schuilt iets tragisch”. Ik denk dat dit heel veel is, wat al mijn werken gemeen hebben.

Het lijkt erop dat veel van de mensen die je portretteert ongeveer even oud zijn. Wat zijn volgens jou de beslissende jaren in het leven van een mens?

THE KID: Te veel mensen groeien op, dat is het echte probleem, ze vergeten hoe het is om een kind te zijn, ze kijken neer op anderen, bouwen muren om zichzelf te beschermen tegen verschillen en sluiten hun ogen voor de voor de hand liggende problemen in onze samenleving. Het is dus meer een kwestie van mentaliteit dan van het aantal jaren, daarom gebruik ik de bijnaam THE KID, in opstand tegen elke vorm van conservatisme.

Nieuwe tentoonstelling: Moco x THE KID : The Future is Old

Resist – THE KID – 2017 – Painting – Oil and egg tempera on canvas – 242 x 211 x 6 cm. / 95 1/4 x 83 x 2 1/3 in. – Le Grand Palais – Paris, France – March-April 2017 ©THE KID

In het ARTE TV-portret zeg je: ‘Mijn doel is om deze kinderen vast te leggen op hun bepalende moment, tussen onschuld en corruptie. Het moment waarop we ervoor kiezen om onze kindertijd te verlaten en de wereld binnen te gaan en te beslissen waar we voor staan en waar we in geloven. ’Wat was jouw bepalende moment?

THE KID: Het was waarschijnlijk toen ik van school ging; Ik haatte school, het bekrompen gezag en het pesten tegen iedereen die niet aan de norm voldoet. Ik wilde me niet aanpassen aan die geest van koekjesvormers, want ik paste niet in de vorm, wat voor veel strijd voor me zorgde. Maar uiteindelijk was het een zegen om er niet bij te horen en dat is het nog steeds!

Nieuwe tentoonstelling: Moco x THE KID : The Future is Old

The Future Is Old. THE KID, 2018-2019. Oil painting and egg tempera on canvas. 244 x 351 x 6 cm – Solo exhibition – THE KID : The Future Is Old – MOCO Museum – Amsterdam, The Netherlands – Nov. 2020-July 2021 ©THE KID

Je zei ook: ‘Ik denk dat we een punt hebben bereikt waarop jonge mensen in opstand moeten komen.’ Opstand waartegen precies? En hoe?

THE KID: Ja, vragen waarvan we dachten dat ze een deel van het verleden waren, zijn ineens weer urgent: hoe zal de toekomst van onze jonge generatie eruit zien? Zal het op straat zijn? Zullen we spreken? Zullen we onze burgerrechten verdedigen? Zullen we ons overgeven aan angst of juist moed kiezen? Zullen we nog van morgen dromen? “Vrijheid wordt nooit echt gewonnen. Je verdient het en wint het in elke generatie ”, zoals Coretta Scott King zei (burgerrechtenactivist en echtgenote van Martin Luther King, nota van de redacteur).

Wat beschouw je als je allereerste kunstwerk?

THE KID: Ik kon het niet precies zeggen, voor zover ik me kan herinneren, zelfs als kind, heb ik me altijd gedwongen gevoeld om dingen te tekenen, schilderen en beeldhouwen, om mijn eigen wereld te creëren waarin ik kon ontsnappen.

Nieuwe tentoonstelling: Moco x THE KID : The Future is Old

I Believe In The Promised Land – THE KID – 2019 – Painting – Oil and egg tempera on canvas – 209 x 444 cm. / 82 1/4 x 174 4/5 in. – 21st Century Museum – Chicago, USA – March-Dec. 2020 ©THE KID

Wat kun je me vertellen over de oorsprong en betekenis van I Believe In The Promised Land?

THE KID: Dit schilderij, als mijn nieuwste sculptuur (The State I Am In, In The Consciousness Of A Country’s Empty Mind – beide werken die momenteel worden tentoongesteld in het Chicago 21st Century Museum, opmerking van de redacteur), hebben hetzelfde sprankelende punt; tijdens de gebeurtenissen in Charlottesville in 2017, toen neonazi’s – die zich verzetten tegen het neerhalen van het ruiterstandbeeld van generaal Robert E Lee, een historische verdediger van de Afro-Amerikaanse slavernij – jonge burgerrechtenactivisten aanvielen en 35 van hen binnenreden om een jonge vrouw.

Er zijn veel verwijzingen naar de Amerikaanse cultuur in je werk. Wat vertegenwoordigt dat beeld voor jou en waarom past het zo goed in jouw kunst?

THE KID: Voor mij zijn de VS een krachtig icoon van dualiteit tussen ideaal en realiteit, de beeldspraak ervan symboliseert de Amerikaanse droom die momenteel uit elkaar valt als collectieve sociale dromen in de meeste landen, wat het tot het perfecte universele symbool maakt van het sociale “helder-obscuur” waar we in zitten.

Nieuwe tentoonstelling: Moco x THE KID : The Future is Old

Our Meat Is USA Choice – Triptych – Detail – THE KID – 2019 – Painting – Oil and egg tempera on canvas – 275 x 600 x 6 cm. / 108 x 236 1/4 x 2 1/3 in. – The Old Clinic Collection – Aspen, USA – June-Dec. 2019 ©THE KID

The Future Is Old, I Saw The Sun Begin To Dim en Marvin zal worden tentoongesteld in MOCO. Vanaf wanneer? Hoe verhouden deze drie werken zich tot elkaar? Wat is het verhaal dat ze samen vertellen?

THE KID: Deze schilderijen en anderen, zoals ook enkele van mijn sculpturen die deel uitmaken van de tentoonstelling, praten over onze jonge generatie in deze moeilijke tijden, ik wil het publiek vragen stellen over sociaal determinisme, de dunne grens tussen onschuld en corruptie, de ongelijkheid van kansen, of het vervagende gevoel van goed en kwaad in onze moderne samenlevingen. De show opent in november, MOCO heeft een geweldige benadering van kunst en hoe het dingen kan veranderen, de permanente kunstenaars die werden tentoongesteld van Warhol of Basquiat tot Banksy of Kaws hebben een grote invloed op mij gehad sinds ik een kind was.

Nieuwe tentoonstelling: Moco x THE KID : The Future is Old

I Saw The Sun Begin To Dim – THE KID – 2018-2019 – Painting – Oil and egg tempera on canvas – 244 x 351 x 6 cm. / 96 x 138 1/5 x 2 1/3 in. – Solo exhibition – THE KID : The Future Is Old – MOCO Museum – Amsterdam, The Netherlands – Nov. 2020-July 2021 ©THE KID

Op welke landen richt jij je nu en welke rol speelt Nederland daarbij? Van welke landen heb je een paspoort? Welke plaats(en) noem je thuis?

THE KID: Dat vind ik een beetje vreemd, met mijn afkomst en de vele plaatsen waar ik heb gewoond, heb ik niet echt betrekking op landen, grenzen of paspoorten, integendeel. Ik voel me thuis waar ik werk, eet, slaap… en mijn honden uitlaat! Als het moet, zou ik zeggen dat ik me Europeaan voel, of zelfs meer “Aarthean.” Is het enige belangrijke niet, dat er geen planeet B is, niet dan?

Nieuwe tentoonstelling: Moco x THE KID : The Future is Old

The State I Am In, In The Consciousness Of A Country’s Empty Mind – THE KID – 2017-2019 – Sculpture – Silicone, oil paint and various materials (no animal was hurt) – 270 x 280 x 140 cm. / 106 1/3 x 110 1/4 x 55 in. – 21st Century Museum – Chicago, USA – March-Dec. 2020 ©THE KID

Hoe verhouden jouw werk- en privéleven zich tot elkaar?

THE KID: Mijn werk is mijn leven, mijn kunstwerken dat ben ik. Ze weerspiegelen mijn angsten, mijn hoop, mijn vragen en het onrecht waarmee ik worstel.

Je bent een voorstander van Human Rights Watch. Waarom? Hoe ben je betrokken geraakt?

THE KID: Ik ontmoette ze toen ik aan het werken was aan de grote Bic-tekeningen over Amerikaanse minderjarigen die als volwassenen tot levenslang in de gevangenis zijn veroordeeld zonder voorwaardelijke vrijlating, ze hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar dit onrecht om te proberen de wet te veranderen, ik heb onmiddellijk besloten hen te steunen en sindsdien heb ik het geweldige werk ontdekt dat ze doen om alle mensenrechtenschendingen overal ter wereld aan de kaak te stellen.

Nieuwe tentoonstelling: Moco x THE KID : The Future is Old

An American Pastoral – THE KID – 2018-2019 – Painting – Oil and egg tempera on canvas – 281 x 213 x 6 cm. / 110 2/3 x 83 4/5 x 2 1/3 in. – Solo exhibition – THE KID : The Future Is Old – MOCO Museum – Amsterdam, The Netherlands – Nov. 2020-July 2021 ©THE KID

Wat beschouwt je op dit moment als de belangrijkste mensenrechtenkwestie en waarom?

THE KID: Het stijgen van alle vormen van angsten, die de meeste “grote” landen ertoe brengt, opzettelijk of niet, om geleidelijk individuele vrijheden en democratische waarborgen te ondermijnen onder het alibi van de veiligheid van de massa, zowel het Minority Report als de eerste scène van Vanilla The heaven, komt nu tegelijkertijd naar de realiteit …

Wat is jouw ‘punt aan de horizon’? Met andere woorden: naar welk groot doel werk je toe?

THE KID: “¡No Pasarán!” (ze zullen niet passeren, nota van de redacteur), zoals Spaanse en Britse antifascisten schreeuwden, terwijl ze tegen Franco in Madrid en de Britse Unie van fascisten vochten in Cable Street in de London East End in 1936, herhaalt de geschiedenis zich, met andere woorden « The Future Is Old »… precies de titel van mijn nieuwe tentoonstelling die te zien zal zijn in MOCO Museum!

Nieuwe tentoonstelling: Moco x THE KID : The Future is Old

¡No Pasarán!  – Installation incl. sculptures Michael Jackson For President and Back To School – THE KID – 2017 – Silicone, oil paint and various materials (no animal was used) – 240 x 500 x 190 cm. / 94 1/2 x 196 4/5 x 74 4/5 in. – Le Grand Palais – Paris, France – March-April 2017 ©THE KID
Shop Koop nu tickets